نام و نام خانوادگی : علی یوسفی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناس ارشد ماشین های ریلی
از آنجا که زمان مسدودی های هر بلاک به صورت روزانه توسط اداره سیر و حرکت به صورت سیستمی ثبت می گردد. چنانچه برای تحلیل و بررسی هر اداره ای یا گروهی نیاز به جزییات مسدودی بلاک خاصی داشته باشد بدون نیاز به نامه نگاری یا تلفن زدن می تواند با ورود به سامانه گراف از منوی گزارشات سیر و حرکت از تب مسدودی ها به جزییات مسدودی آن بلاک دست یافت.
استخراج عدد اتوکنترل واگن ها به صورت اتوماتیک
نام و نام خانوادگی : علی یوسفی-محمدباقرحیدری رشته و مدرک تحصیلی : ماشین های ریلی/نرم افزار
عدد اتوکنترل برای صحت ارقام دیگر استفاده می شود و با یک رابطه ی ریاضی به 6 رقم دیگر واگن ارتباط دارد.از آنجا که محاسبه ی عدد اتوکنترل به صورت دستی و انجام محاسبات مرسوم مخصوصا زمانی که تعداد واگن ها زیاد باشد بسیار زمان بر می باشد در فایل اکسل با فرمول نویسی امکان این فراهم شد تا 6 رقم واگن ثبت شده و رقم هفتم به صورت اتوماتیک محاسبه گردد.فایل اکسل مزبور تحت عنوان محاسبه اتوکنترل در پوشه مشترک گروه هماهنگی قرار داده شد.
استفاده از باسکول های پرتابل در توزین واگن ها
نام و نام خانوادگی : علیرضا خدایی ، علی یوسفی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناس ارشد ماشین های ریلی
با توجه به اهمیت توزین و محدود بودن تعداد باسکول ها در ناحیه همچنین پر هزینه بودن احداث باسکول جدید، نیاز به باسکول پرتابل که به راحتی قابل حمل باشد و هزینه آن نیز پایین باشد ضروری به نظر می رسد.با جست و جو در وب متوجه ساخت باسکول های پرتابل توسط شرکت های مختلف در سراسر جهان از قبیل TrainWeigh شدیم. با پیگیری های انجام شده متوجه شدیم که شرکت توزین تراز آریا در ایران نیز می تواند این باسکول ها را فراهم نماید. سایت شرکت مورد نظر جهت اطلاع از قیمت و خدمات مشاوره ای http://www.ttaco.com می باشد.در صورت صلاح دید می توان نسبت به تهیه این نوع باسکول ها اقدام کرد.
استفاده از لکوموتیو هلی ریگ - زرین
نام و نام خانوادگی : محمدحسین رفیع رشته و مدرک تحصیلی : لیسانس کامپیوتر- نرم افزار
مراحل دانش فوق انجام و طی چندین سال اجرا گردید و از نظر بهره وری لکوموتیو وواگن بسیار مؤثر بود و در حال حاضر با انجام تونل در مسیر فوق مشکل مرتفع گردیده است.
بررسی و تحلیل مشکلات بهره وری لکوموتیو باری در سامانه BI
نام و نام خانوادگی : سید حسین محسن ا لحسینی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناسی الکترونیک
منبع اصلی اطلاعات بهره وری لکوموتیو باری ، فایل ردیابی می باشد . با بررسی و تحلیل فایل ردیابی لکوموتیوهای باری مشاهده شد که بعضی از لکوموتیوها معادل روز لکوموتیو ان از معادل ان بیشتر شده است یعنی در یک روز بیشتر از 24 ساعت متوقف بوده است و بعد از بررسی های زیاد متوجه شدیم هنگامی یک لکوموتیو واگذار یک ایستگاه تعمیراتی شده و در تعمیرات متوقف می شود .هنگامی که لکوموتیو تعمیری بعد از چند روز مجددا وارد گراف می شود کل توقف در ایستگاه و تعمیرات معادل انرا به حساب روزی که لکوموتیو واگذار ایستگاه شده می گذارد به همین دلیل معادل روز لکوموتیو ناحیه در یک تاریخ قبلی به طور ناگهانی اضافه می شود و در نتیجه بهره وری لکوموتیو باری در روز مذکور به شدت کم می شود . به عنوان مثال اگر ما امروز بهره وری ده روز پیش را گرفته ایم و 300 می باشد اما همین بهره وری را اگر فردا بگیریم 250 به ما می دهد . این به این دلیل است که یک لکوموتیو خاص ده روز پیش واگذار تعمیرات شده و امشب خاتمه شده و وارد گراف شده است و سیستم تمام توقف این ده روز را به معادل روز لکوموتیو ده روز پیش اضافه کرده است و بهره وری را کاهش داده است . در حالت کلی اگر یک لکوموتیو واگذار یک ایستگاه شود و داشبورد مدیریتی در حالی که این لکوموتیو هنوز در ایستگاه است اطلاعات را از گراف بردارد برای این لکوموتیو معادل صفر در نظر می گیرد تا زمانی که خروج این لکوموتیو از ایستگاه در گراف ثبت شود .که در این صورت کل توقف لکوموتیو در ایستگاه را جایگزین صفر قبلی می کند .
پیش بینی وضعیت عملکرد پارامترهای تاثیرگذار در راه آهن در سال 97(بارگیری ، تخلیه و تن کیلومترخالص بار )
نام و نام خانوادگی : سید حسین محسن الحسینی / محمد باقر حیدری رشته و مدرک تحصیلی : کارشناسی-برق/کارشناسی نرم افزار
با توجه به نیاز مطرح شده و جست و جوی همکاران، روش های پیش بینی، مورد بررسی قرار گرفته و روش بهینه انتخاب گردید. توسط نرم افزار MiniTab و با استخراج عملکرد سه سال گذشته ، وضعیت یک سال آینده مورد پیش بینی قرار گرفت.
ردیابی لکوموتیو اعزامی به مرکز تعمیرات ومحاسبه مدت زمان توقف لکوموتیوها در مرکز تعمیرات ناحیه در بازه مورد نظر
با بیان نیاز کارشناسان ناوگان مستقر در گروه پیگیری مناطق، مبنی بر عدم توانایی محاسبه دستی مدت زمان توقف لکوموتیو در مرکز تعمیرات، این مشکل توسط برنامه نویسی در محیط اکسل قابل حل بود، اطلاعات در قالب اکسل از سامانه دیلی لکو استخراج و با اجرای این ماکرو خروجی نهایی تولید می شود .
روش محاسبه بهره وری لکوموتیو باری در داشبورد مدیریتی BI
نام و نام خانوادگی : سیدحسین محسن ا لحسینی ، مهدی رجبی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناس ا لکترونیک و IT
با بررسی و تحقیق بر روی سامانه BI به یک گزارش برخوردیم به نام ردیابی لکوموتیو که در سامانه سیروحرکت قرارداد این گزارش سیر کلیه لکوموتیوها را در یک بازه زمانی در یک ناحیه را بلاک به بلاک نشان میدهد ودر یکی از ستون های ان لکوموتیو معادل سیر بلاک و توقف در ایستگاه را نشان می دهد که بر اساس معادل توقف و زمان ان محاسبه می شود . در صورتی که در ستون وضعیت قطار ، باری انرا فیلتر کرده و بقیه را حذف کنید جمع ستون معادل لکوموتیوها برابر است با معادل روز لکوموتیو ان ناحیه در بازه مذکور . حال اگر تن کیلومتر خالص مرزی را که در همین سامانه موجود می باشد بر معادل روز لکوموتیو به دست امده تقسیم کنیم بهره وری لکوموتیو باری به وجود می اید . به پیوست نمونه ای از ان امده که مربوط به تاریخ5/9/97 ناحیه کرمان است .
شناسایی لکوموتیوهایی که با قلاب گردان قلاب میشود.
دانش فوق نیز با موفقیت انجام شد و تعداد زیادی از لکوموتیوهای GM و GE شناسایی و در اختیار کنترل ناوگان و سیروحرکت قرار داده شد.
طرح استفاده از دستگاه مکنده پرتابل یا مرکزی در تخلیه مواد فله ای از واگن های بدون دریچه ی تخلیه
امروزه در بسیاری از صنایع بزرگ از قبیل نفت و پتروشیمی، سیمان ، فولاد و ... تخلیه و یا انتقال مواد به روش پنوماتیک، فرآیندی متداول و مورد نیاز می باشد. با جست و جو در وب انواع مکنده های صنعتی موجود در بازار که قابلیت استفاده در صنعت ریلی دارند شناسایی شد. یک نمونه وبسایت تولید کننده داخلی این نوع محصولات http://bornapak.ir می باشد. مکنده های صنعتی در دو نوع دیزلی و الکتریکی با توان هی متفاوت تولید می شوند که بنا به صلاح دید مدیران می توان برای تهیه اینگونه سیستم ها از طریق کانال ارتباطی معرفی شده در بالا اقدام کرد.
طرح استفاده چند منظوره از واگن های لبه بلند با بهره گیری از آستر های واگنی
- جست و جو در وب برای پیدا کردن راه حلی برای این معضل
- یافتن شرکتی به نام uniqpack که از آسترهای واگنی به منظور حمل غلات در واگن های روباز استفاده می کرد.
- از آنجا که چنین آسترهای در ایران موجود نبود ابعاد آسترهای مورد نیاز برای واگن های داخل ایران بررسی شد و با تولید کنندگان داخل از لحاظ عملی بودن تولید چنین آسترهایی صحبت گردید که نتیجه ی آن مثبت اعمال شد یعنی قابلیت ساخت این آسترها در ایران نیز وجود دارد.
نام و نام خانوادگی : علی یوسفی/ محمدباقر حیدری رشته و مدرک تحصیلی : ماشین های ریلی/ نرم افزار
با توجه به این که گراف روزانه در ساعات اولیه کاری برگزار می شود و کارشناس مربوطه ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز در ساعت مقرر می باشد ، با بررسی منابع موجود و تدوین یک فایل اکسل که حاوی شماره قطارهای برنامه ای و ساعات حرکت مقرره می باشد با استفاده از بررسی گراف وضعیت اجرای قطارهای برنامه ای تعیین و سپس ماژولی جهت تسریع در این امر برنامه نویسی گردید.
محاسبه فراوانی و مجموع مدت زمان دلایل توقف قطارهای باری در هر ایستگاه
با توجه به نیاز پایش هر روز توقفات در هر ایستگاه، نام همه ایستگاه های ناحیه و دلایل توقف که در ایستگاه های ناحیه تا کنون به وقوع پیوسته است توسط کارشناس مربوطه از سیستم گراف استخراج گردید، سپس ماژول مورد نظر در محیط برنامه نویسی طراحی گردید .
محاسبه لکوموتیو روز معادل توقف (توقف قطارها در گراف و یا توقف لکوموتیوها در تعمیرات )
چالش پیش آمده در جلسه داخلی گروه مطرح گردید که با نظر همکاران از طریق دانش برنامه نویسی قابل حل بود.
کارشناس گروه پارامتر ها و فرمول محاسبه لکوموتیو روز معادل را مشخص نموده و سپس درمحیط اکسل ماژول مورد نظر برنامه نویسی گردید که کدهای ان به پیوست می باشد .
نحوه محاسبه تن کیلومتر خالص مرزی ناحیه توسط داشبورد مدیریتی
نام و نام خانوادگی : سیدحسین محسن ا لحسینی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناس ا لکترونیگ
در سامانه سیرو حرکت از داشبورد مدیریتی یک گزینه داریم به نام ردیابی واگن . در این گزارش مانند ردیابی لکوموتیو سیر کلیه واگن های باری به صورت بلاک به بلاک امده است اطلاعات مختلفی مانند تناژ بار ، طول بلاک طی شده ، ،بار ناخلص ، تن کیلومتر خالص و ...را به دست ما می دهد . هنگامی که ما تن کیلومتر خالص کلیه واگن ها در بلاک ها را با هم جمع کنیم تن کیلومتر خالص کل به دست می اید که به پیوست فایل های ان امده است .
نمودارهای چند گانه توقف قطارها
نام و نام خانوادگی :علیرضا خدایی، علی یوسفی رشته و مدرک تحصیلی : کارشناس ارشد ماشین های ریلی