ارائه راهکار اجرایی درزبندی بندهای اجرایی خطوط اسلب تراک
نام و نام خانوادگی : منصور علیزاده رشته و مدرک تحصیلی: لیسانس عمران
در اجرای پروژه اسلب تراک خطوط ایستگاه یزد طبق نقشه های طرح قطعات اسلب تراک به صورت قطعات به طول 6 متر و با رعایت یک درز انقطاع به پهنای 2 سانتیمتر اجرا گردیده است که فضای این درزها با صفحات یونولیت پر شده است و از این صفحات به منظور تفکیک و جدا شدن بتن هر قطعه استفاده میگردد که در نهایت به مرور زمان و با از بین رفتن این صفحات راه نفوذ آب و دیگر آلایندهها به سطح زیر بتن اسلب تراک ایجاد و موجب تسریع در خرابی بتن سازهای میگردد. که در مصالح جایگزین، پیشنهاد میگردد صفحات یونولیت حذف و به جای آن در روش اجرایی از پوشش ایزوگام در هنگام اجرای قطعات اسلب تراک استفاده گردد
استفاده از فیلر و خط کش همزمان با فرآیند روزنی جوش درز ریل
نام و نام خانوادگی: حامد پایدار رشته و مدرک تحصیلی: فوق لیسانس مهندسی خطوط راه آهن
به دنبال افزایش تعداد گودیهای جوش و مخصوصاً در جوشکاریهای جدید، بازدیدهای میدانی مکرر از عملیات جوشکاری درز ریل با هدف بررسی علت مشکل صورت گرفت، که مشخص شد روش غلط اپراتورها در روزنی جوش علت مشکل میباشد؛ به گونهای که اپراتور به صورت چشمی مقدار سنگزنی را کنترل کرده و در پایان کار از خطکش استفاده میکند. به همین دلیل توصیه شد که در طول فرایند روزنی الزاماً و به طور مکرر از از خطکش و فیلر استفاده شود تا مقدار زائده برداری به صورت کنترل شده صورت گیرد و قبل از اینکه گودی در سطح تاج ریل به وجود آید، روزنی ریل متوقف گردد.
آماده سازی فرمهای جوشکاری ترمیت قبل از اجرای جوش درز ریل
در بازدیدهای میدانی مکرر از عملیات جوشکاری درز ریل که با هدف بررسی علل کاهش تعداد بندهای جوش در عین افزایش مدت زمان مسدودی صورت گرفت، مشکلات موجود در فرمهای جوشکاری مشخص شد. لذا توصیه شد که اکیپ جوشکاری درز ریل قبل از مسدود نمودن خط و اعزام به محل جوشکاری، عمده مراحل ساییدن و سوهانزنی فرمها و جفت کردن آنها با ریل را به کمک یک قطعه ریل سالم در کارگاه انجام دهند تا اتلاف وقت در مدت زمان مسدودی جلوگیری شود.
تاثیر تقلیل سرعت های خطی بر ضریب اشغال و ظرفیت خطوط ریلی
نام و نام خانوادگی: یوسف رحیمی زاده رشته و مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد مهندسی خط و سازه های فنی
در این روش پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به تقلیل سرعت ها از بخش خط و سازه های فنی (شامل سرعت اولیه، سرعت تقلیل یافته، موقعیت تقلیل سرعت، طول تقلیل سرعت، زمان تقریبی رفع خرابی و ...) و بر اساس محاسبات و با مشخص بودن سرعت(v) و طول تقلیل سرعت (x)، افزایش زمان سیر قطارها محاسبه می گردد و پس از آن با در نظرگیری این زمان به عنوان زمان مسدودی و با استفاده از روش تعیین ضریب اشغال و ظرفیت خطوط ریلی ( موضوع دانشی مجزا)، نتیجه نهایی حاصل می گردد.
تعویض موتور زیرکوب 16-08 پلاسر (شماره 2604)
نام و نام خانوادگی : محمدرضا خانی زاده رشته و مدرک تحصیلی: دیپلم برق
ابتدا مشخصات، توان و خروجیهای موتور قدیمی مشخص شد. در مرحله بعد، موتور مناسب که بتواند جایگزین موتور قدیمی شود و قطعات آن در داخل کشور تولید شود، مشخص گردید. علاوه بر این، موتور جدید از مدلی انتخاب شد که معایب موتور قدیمی را نداشته باشد. در مرحله بعد، جانمایی موتور و اتصال به سایر بخش ها مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات و اجزای جدید مورد نیاز تامین شد. سپس موتور جدید نصب و مورد آزمایش قرار گرفت که در سخت ترین شرایط کاری، بهترین عملکرد را از خود نشان داد.
تعیین ضریب اشغال خطوط ریلی
نام و نام خانوادگی : یوسف رحیمی زاده رشته و مدرک تحصیلی : کارشناسی ارشد مهندسی خط و سازه های فنی
در این روش با استفاده از داده های مستخرج از سامانه گراف (بخش گزارشات سیر و حرکت) و فرمول نویسی در فضای نرم افزار اکسل و بر اساس رابطه ظرفیت خطوط ریلی مستخرج از متون فنی و مقالات و همچنین وارد نمودن مسدودی ها، ضریب اشغال خطوط محاسبه می گردد.
کنترل پروژه خطوط فرعی و پایش دائمی وضعیت پیشرفت خطوط (از مرحله امکان سنجی، جذب بار، جانمایی تا احداث خطوط)
در این روش با طراحی صفحاتی در فضای نرم افزار اکسل، کلیه اطلاعات خطوط فرعی اعم از ایستگاه های انشعابی، طول خط فرعی مورد نیاز، میزان بار، مقاصد حمل بار، آرشیو مکاتبات و ارتباط های صورت پذیرفته، شماره تماس مسئولین مرتبط و ... ثبت و بروزرسانی می گردد.
محاسبه خسارت تاخیر کار بر اساس ماده 50 شرایط عمومی پیمان در محیط نرم افزار اکسل
نام و نام خانوادگی: مهدی شباهنگ رشته و مدرک تحصیلی: لیسانس عمران
در این روش با یک صفحه در فضای نرم افزار اکسل، کلیه اطلاعات لازم مانند مدت پیمان، مدت تاخیر غیر مجاز، مبلغ کل و .... وارد میشود و مبلغ خسارت تاخیر بر اساس بند ب ماده 50 شرایط عمومی پیمان محاسبه می شود.
مکانیابی احداث خط بازرگانی در ایستگاه اردکان
نصب گارد میاندار در قسمت تکه مرکزی
نام و نام خانوادگی: علی اصغردهقانپور رشته و مدرک تحصیلی: کارشناسی مکانیک
عدم نصب گارد در بعضی از سوزنها باعث پیچیدگی دماغه تکه مرکزی و در نتیجه شکستگی و خروج خط واگن میگردد. همچنین با تغییرات صورت گرفته در این ناحیه جهت تردد ایمن قطارها نیاز به تقلیل سرعت در محل می باشد.